لوگو چیست؟

لوگو تصویری است به منظور هویت بخشیدن به یک سازمان، لوگو نشان دهنده ی نماد برند و هویت سازمان می باشد. هر کسب و کار جدید پس از تولید محصول یا خدمت خود، اولین کاری که باید انجام دهد طراحی یک لوگوی مناسب برای آن برند می باشد.

لوگو، نشان، علامت تجاری، سمبل و یا هر نام دیگری، تفاوتی ندارد که آن را چه می نامیم، آن چه اهمیت دارد آن است که آن تصویر برند شما محسوب می شود. بنابراین، یادگیری هر آنچه به طراحی لوگو مربوط می شود از اهمیت زیادی برخوردار است.

لوگو نماد اعتماد شماست

وظیفه ی یک لوگو نشان دادن چیستی هویت یک کسب و کار با استفاده از سمبل، امضا یا علامتی به خصوص می باشد. ضرورتی وجود ندارد تا یک لوگو، نوع کاری که آن برند خاص انجام می دهد را توصیف کند، اما این نکته اهمیت دارد که یک لوگو باید قادر باشد تا داستان یک برند یا سازمان را به خوبی نمایش دهد. کار یک لوگو این نیست که محصولات برند را به فروش برساند، بلکه یک لوگو وظیفه دارد تا اعتماد مخاطبان را به آن برند خاص جلب کند تا ترغیب شوند از محصولات و خدمات آنها استفاده نمایند.

لوگو کلید پروژه شماست

لوگوها قصد دارند تا تبدیل به چهره برندهایی شوند که از آن استفاده می کنند. برند ها با بهره جستن از رنگ ها، فونت ها و تصاویر به خصوص، اطلاعات حیاتی برای کسب و کار خود را به گونه ای فراهم می کنند تا هویتی منحصر به فرد داشته باشند. لوگوها راه های کوتاه شده ای برای اشاره به شرکت هایی خاص در تبلیغات و بازاریابی محصولات به شمار می روند. لوگوها ویژگی های بصری کلیدی مختلف یک پروژه نظیر فونت، رنگ ها و کلیت طراحی را تعیین می کنند.

اهمیت لوگو

 Jacob Cass درباره ی استفاده از لوگوها توضیح خوبی را ارائه می دهد، او می گوید:

به لوگوها همانند انسان ها بنگرید، ما انسان ها ترجیح می دهیم که به اسم خود صدا زده شویم تا اینکه به کمک یک عبارت توصیفی گیج کننده و فراموش شدنی همانند پسری که همیشه لباس صورتی بر تن دارد، به ما اشاره شود.

بنابراین می توان گفت که لوگوها نباید توصیف کننده این باشند که آن کسب و کار خاص دقیقا چه کاری انجام می دهد، بلکه باید هویتی ایجاد کند که قابل شناسایی و ماندگار در ذهن باشند.

توضیح بالا به خوبی مشخص می کند که چرای داشتن یک لوگو قدرتمند دارای اهمیت بسیار می باشد. زمانی که شما شخصی را آن قدر نمی شناسید تا او را به اسم خودش صدا بزنید، سعی می کنید تا او را با عبارت توصیفی فراموش شدنی همچون پسری که همیشه لباس صورتی بر تن دارد و یا دختری که همیشه بر پشت میز جلویی می نشیند صدا بزنید.

یک لوگو، تصویری را از برند شما ارائه می دهد تا زمانی که مردم لوگو برند شما را مشاهده می کنند، برقراری ارتباط با برند شما را آغاز نمایند. ناگهان، عبارت توصیفی پسری که لباس صورتی بر تن دارد تبدیل به اسم آن شخص می شود. همان گونه که علامت تیک ما را به یاد برند نایک و یا حرف M طلایی ما را به یاد رستوران های زنجیره ای مک دونالد می اندازد.

لوگو نایک NIKE - دنیای گرافیک
لوگو مک دونالد McDonald's - دنیای گرافیک

برند ها و لوگو ها

حال زمان این فرا رسیده است که از برندها و لوگوها سخن گفته و به ارتباط آنها با یکدیگر بپردازیم، چرا که این موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار است.

  • برند شما نشان دهنده ی داستان کسب و کار شما و هر آنچه مربوط به آن است می باشد.
  • لوگو شما تصویری است که هویت کسب و کار شما را نمایش می دهد.

بنابراین، به سادگی می توان به این نتیجه رسید که لوگو شما چهره ی کسب و کارتان به حساب می آید، در حالی که برند شما شخصیت کسب و کارتان می باشد. اما پیش از آنکه به ساخت لوگو خود بپردازید، شما ابتدا باید درک کنید که پیام اصلی برند شما چیست، چرا که این چیزی است که لوگو شما به پشتوانه ی آن می تواند موجودیت خود را داشته باشد.

پاسخ به این سوال ها که ایده ی اصلی و ثابت کسب و کار شما چه چیزی است؟ اعتقاد شرکت شما چیست ؟ برای چه هدفی این شرکت تاسیس شده است؟ می تواند بسیار کمک کننده واقع شود. این نکته را به خاطر بسپارید که یک لوگو باید بر اساس پیام اصلی آن برند طراحی گردد.

لوگو در فرهنگ لغات Webster

فرهنگ لغات Webster  تعریف بسیار مناسبی برای لغت لوگو ارائه داده و اهمیت طراحی آن را به خوبی نشان می دهد. بر طبق تعریف این لغتنامه، لوگو یک شرکت آن چیزی است که در تمامی جهان پس از مشاهده شدن بلافاصله یادآور آن برند خاص می باشد.

این تعریف شاید بسیار ساده به نظر برسد اما به خوبی گویا اهمیت و قدرت یک لوگو است. کمپانی ها به کمک لوگو ها شناخته شده و هویت پیدا می کنند، چرا که یک لوگو نخستین چیزی است که مردم به واسطه ی آن با کمپانی شما ارتباط برقرار می کنند، بنابراین برای موفقیت در جلب نظر مردم باید لوگو شرکت خود را به درستی انتخاب نمایید.

هدف و جایگاه لوگو

ما در زمانه ای به سر می بریم که هر صاحب کسب و کاری نیازمند یک وب سایت برای حمایت از شرکت، محصولات یا خدمات خود می باشد. بنابراین، تقاضا برای داشتن یک لوگوی اهمیت بسیار بالایی دارد. به طور عمومی یک لوگو به هدف یادآوری فوری تجارت و یا محصول مخصوص به یک کمپانی خاص و شناخت یک برند در نزد عموم مردم به کار برده می شود.

این نکته قابل توجه است که معمولا کسب و کار های کوچک نسبت به طراحی لوگو عجولانه عمل کرده و دقت کافی را در انتخاب اندازه ی مناسب، موقعیت قرارگیری و موادی که در محیط طرح به کار گرفته می شود، به خرج نمی دهند و در نتیجه آسیب جدی به جلوه بصری طرح خود وارد می نمایند.

از بازسازی لوگو های مختلف برای برند خود و یا شباهت دادن طرح لوگو خود به لوگو های دیگر اجتناب کنید. توجه داشته باشید که لوگو شما معرف برند شما می باشد، سعی کنید تا لوگو شما در عین سادگی درجه یک و منحصر به فرد به نظر برسد.

از لوگو ها در تمامی قسمت های مربوط به مکاتبات تجاری استفاده نمایید، آن را به طور برجسته در کارت های ویزیت خود نمایش دهید، مطمئن شوید تا در تمامی انواع تبلیغات خود از آن استفاده کنید و هزاران راه دیگر وجود دارد که شما قادر هستید تا از لوگو خود استفاده کرده و برند خود را به شهرت برسانید. یک کمپانی می تواند به کمک لوگو خود چهره ای متمایز در میان جمعیت کسب و کار های دیگر ایجاد نماید، در صنف خود رهبری کرده و به عنوان برندی قدرتمند و پیش رو شناخته شود.در میان110 برند برتر جهان، ۵۹ درصد از آنها تنها از یک یا دو رنگ در لوگو خود استفاده می کنند.

تسخیر قلب ها و ذهن های مخاطبان به واسطه ی ساخت یک لوگو به یاد ماندنی، می تواند سبب برقراری ارتباط مردم با برند شما شده و آوازه ی کسب و کار شما را بر سر زبان ها بیاندازد.

هویت ها بیشتر به سمتی می روند که کمتر تحت اللفظی بوده و بیشتر به دنبال برقراری ارتباط احساسی باشند. مثال مناسب در این رابطه کمپانی اپل می باشد که درهای خود را بر روی تولید و توسعه محصولات گوناگون گشوده است، درست به این علت که مردم از آنچه این برند به خاطر آن بر روی پاهای خود استوار ایستاده، با علاقه ی زیاد طرفداری می کنند.

تمامی این برند های موفق کار خود را با داشتن یک لوگو آغاز نموده اند. لوگو شرکت اپل نشان دهنده ی کامپیوتر و تکنولوژی نیست، بلکه این لوگو تجسمی از محصولات ظریف و شیکی می باشد که شاید ارزان قیمت نباشند، اما در صنعت خود بهترین محسوب می شود.

لوگو شرکت اپل Apple - دنیای گرافیک

لوگو های موفق مخاطبان خود را به کمک یک میانبر ذهنی ساده آماده می سازند تا به سرعت و به راحتی تشخیص دهند تا این نشان به چه کسب و کاری تعلق دارد، طبیعی است که به کار بردن طرحی بیش از حد پیچیده، تشخیص را برای مخاطب سخت کرده و از موفق عمل کردن لوگو جلوگیری به عمل می آورد.

ایجاد یک نمایش بصری تاثیر گذار که معرف برند شما است، نیازمند دانشی فراتر از طراحی گرافیک می باشد. همانند هر خط کاری که نیازمند مجموعه ای از مهارت های گوناگون است، طراحی لوگو نیز نیازمند مجموعه ای از مهارت های عملی، تجربیات و اطلاعات مربوطه می باشد.

مسائل مربوط به تایپوگرافی

تایپوگرافی یکی از مسائل قابل توجه ای است که می تواند موجب موفقیت و یا شکست یک طرح لوگو گردد. اگر شما به طور جدی قصد دارید تا برند خود را از سایر برند ها متمایز کرده و منحصر به فرد باشید و در راستای تحقق این امر می خواهید تا فونت ویژه ای، منحصر به خود سفارش دهید می توانید به مثال های خوبی در این زمینه مانند نوع فونت به کار رفته در برند هایی همچون یاهو، کوکاکولا و توییتر توجه نمایید.

لوگو یاهو YAHOO - دنیای گرافیک
لوگو کوکاکولا Coca Cola - دنیای گرافیک
لوگو توییتر twitter - دنیای گرافیک

نقش رنگ در طراحی لوگو  و روانشناسی طراحی

هر رنگ محض فارغ از هر فرم مشخص، می تواند با روح انسان در هزاران راه مختلف سخن بگوید.

استار وایلد:

مغز ما به گونه ای برنامه ریزی شده است که به رنگ ها پاسخ می دهند. آنها تفکرات و احساسات ما را شکل می دهند. برا اساس تحقیقات صورت گرفته تاثیر رنگ ها بیشتر از تنها یک حالت می باشد. رنگ ها این توانایی را دارند تا عادت های خرید ما را تغییر دهند. شاید عجیب به نظر برسد اما این امر حقیقت دارد که انتخاب یک رنگ مناسب می تواند شانس شناخته شدن برند شما را تا 80 درصد افزایش دهد و به طور مستقیم سبب جلب اطمینان بیشتر مشتریان شما گردد.

یکی از موارد مهمی که طراحان باید دانش کافی نسبت به آن را داشته باشند و قادر باشند تا از آن به خوبی استفاده کنند، تئوری رنگ ها می باشد. رنگ ها گونه ی غیر کلامی ارتباطات می باشد که می تواند به وضوح از پیامی صحبت به عمل آورد. رنگ ها می توانند حالتی را به وجود بیاورند که به واسطه ی آن احساس انتقال یابد و یا فرد ترغیب به انجام واکنشی خاص از خود در قبال آن شود. زمانی که پالت رنگ مناسبی را انتخاب کرده باشیم، قادر خواهیم بود تا داستان برند خود را با قدرت بیشتری بیان کنیم.

رنگ تنها فاکتور مهم در بیان داستان برند شما در یک لوگو نمی باشد، انتخاب تایپوگرافی مناسب برای طرح لوگو نیز از عوامل بسیار مهم به شمار می آید. تایپوگرافی را می توان تصویر سازی حروف تعریف کرد. هر طرح حروفی می تواند حامل معنای متفاوتی باشد.

بنابراین، رنگ ها، تایپوگرافی و هویت بخشی همگی دست به دست هم می دهند تا لوگو شما را بسازند.

اجازه دهید از رنگ ها شروع کنیم، درست از زمانی که، مغز ما برای پاسخ به رنگ هایی که دریافت می کند قابلیت این را داشته باشد تا به طور ناخودآگاه، پیامی را دریافت کند. ما بر اساس رنگ قرمز چراغ راهنمایی و رانندگی ماشین خود را از حرکت باز می داریم و با سبز شدن همان چراغ مجددا شروع به حرکت می کنیم ما گاهی از طریق رنگ ها علامت خطر و یا امنیت دریافت می کنیم. بنابراین، رنگ ها در زندگی روزمره ی ما نقش مهمی ایفا می کند و ما باید آنها را به خوبی شناخته و هر یک از آن ها را به درستی انتخاب نماییم.

اگر یک تصویر گویای هزاران لغت می باشد، یک تصویر با رنگ های معنا دار و قابل درک، میلیون ها برابر ارزشمند تر بوده و در حافظه ماندگار تر خواهد شد. در این زمینه تحقیقات و آزمایش های فراوانی صورت گرفته شده است. در این بخش  به معنای چند رنگ به طور مثال اشاره می کنیم

قرمز

رنگ تندی که قادر است احساسات شدیدی از جنگ و خونریزی گرفته تا شور و عشق را ایجاد کند. در طراحی لوگو از این رنگ برای جلب توجه مردم استفاده می شود، همچنین رنگ قرمز به دلیل بالا بردن فشار خون می تواند حس گرسنگی را به بیننده های خود القا کند.

لوگو کیت کت KitKat - دنیای گرافیک
لوگو کوکاکولا Coca Cola - دنیای گرافیک
لوگو - دنیای گرافیک

آبی

رنگ آرام بخشی است که می تواند تصاویری از قدرت موفقیت و امنیت را در ذهن ما تداعی کند. اکثر مردم معتقدند که حداقل یک بار در طول زندگی خود به یکی از طیف های رنگ آبی علاقه پیدا کرده اند. این رنگ یکی از محبوب ترین رنگ ها در طراحی لوگو محسوب می شود و می توان بیش از  119 لوگو دولتی و یا پزشکی موفق که از این رنگ بهره برده اند را نام برد.

لوگو توییتر twitter - دنیای گرافیک
لوگو تلگرام Telegram - دنیای گرافیک
لوگو لینکدین LinkedIn - دنیای گرافیک

رنگ سبز

رنگ سبز نشانی از زندگی و نو شدن می باشد، رنگی آرام بخش و تسکین دهنده به شمار می آید، با این وجود می تواند نشانی از حسادت و بی تجربگی نیز به حساب آید. معمولا این رنگ در لوگو کمپانی هایی دیده می شود که قصد دارند خود را دوستار محیط زیست نشان دهند.

لوگو LACOSTE - دنیای گرافیک
لوگو استارباکس STARBUCKS - دنیای گرافیک
لوگو واتساپ whatsapp - دنیای گرافیک

رنگ قهوه ای

رنگ قهوه ای نشانی از طبیعت و استفاده می باشد. این رنگ در لوگو هایی به کار می رود که مربوط به ساخت و ساز می باشد و سادگی، گرما و طبیعی بودن را در ذهن انسان القاء می کند.

لوگو وافل waffles - دنیای گرافیک
لوگو UPS - دنیای گرافیک
لوگو برند m&m - دنیای گرافیک

رنگ سیاه

رنگ سیاه سمبلی از شیطان و یا هر چیز مخاطره انگیزی می باشد، نزد مردم به عنوان مقیاسی از قدرت شهرت دارد. این رنگ در لوگو های متعددی مورد استفاده قرار می گیرد.

لوگو برند پوما Puma - دنیای گرافیک
لوگو برند شانل CHANEL - دنیای گرافیک
لوگو نایک NIKE - دنیای گرافیک

برند پشتوانه ای برای لوگو – یک داستان در میان تصاویر

لوگو ها از تاریخ غنی یک برند سخن می گوید، آنها به ما نشان می دهند که چگونه  یک کمپانی از صخره ها بالا رفته تا به قله ی موفقیت دست یابد. هر لوگویی بیانگر یک داستان است.

تا به اینجا متوجه شده ایم که وجود لوگو برای برند شما حیاتی به حساب می آید، اما آیا به این توجه کرده اید که پشت تمامی این ها داستانی وجود دارد؟ علامت تیک برند نایک شاید ساده به نظر برسد اما داستانی پشت این لوگو است که سبب مشهور شدن این برند شده است. می توان گفت که امروزه لوگو ها دیگر تنها صورت کمپانی شما نیستند، بلکه در صورت بهره بردن از طرحی خوب می توانند بیانگر کلیت داستانی باشند. از این قسمت به بعد شما را با برخی از برند های موفق و داستان های که پشت برند هر یک از آنها وجود دارد که موجب شهرت آن ها شده است، آشنا می سازیم.

اپل

یکی از معروف ترین کمپانی های مربوط به تکنولوژی که توسط استیو جابز تاسیس گردید، یک سیب گاز زده را به عنوان لوگو خود برگزید. خیلی از مردم نمی دانند که طرح اولیه لوگو که توسط ران وین طراحی شده بود، سر آیزاک نیوتون در زیر درخت سیب بود، رابرت یانوف آن را سریعا با یک سیب گاز خورده که دارای رنگین کمانی از رنگ ها بود جایگزین کرد. علت گاز زده بودن سیب این است که با میوه های دیگری همچون گیلاس اشتباه گرفته نشود.

تغییرات لوگو اپل apple از ابتدا تاکنون - دنیای گرافیک

نایک

لوگو نایک که در عین سادگی بسیار موثر عمل کرده است، یکی از قدرتمند ترین لوگو های پوشاک ورزشی به حساب می آید. نایک به معنای الهه ی پیروزی یونان است و لوگو این کمپانی نیز از بال این الهه که Swoosh نام دارد، ایده گرفته شده است. بر اساس اسطوره های یونان باستان، این بال به جنگجو ها قدرت و ایمنی می بخشید.بر اساس این افسانه ها، یونانی ها زمانی که به نبرد رفته و پیروز می شدند، به یک دیگر می گفتند نایک!

ایده لوگو نایک NIKE - دنیای گرافیک
تغییرات لوگو برند نایک NIKE از ابتدا تاکنون - دنیای گرافیک

استارباکس

اگر تمامی مسیر را به سمت زمان 1971 طی کنیم، به زمانی بازگردیم که استارباکس برای اولین بار شروع به فعالیت خود کرده بود، طراحی لوگو این کمپانی به تاریخچه دریایی قهوه و ریشه های دریانوردی قوی آن در سیاتل ارتباط زیادی پیدا می کند. لوگو این برند بر اساس نماد های اسطوره ای و تاریخی دریا و دریانوردی طراحی شده است و زن مرموزی که در این طرح وجود دارد، مربوط به نقش یک پری دریایی حک شده بر روی چوب مربوط به قرن 16 میلادی می باشد. این لوگو بر اساس این شخصیت زن طراحی شده است و به این طریق برای مدتی طولانی ماندگار باقی مانده است.

لوگو استارباکس STARBUCKS - دنیای گرافیک

مک دونالد

مجموعه مک دونالد که بی گمان ما را به یاد فست فود می اندازد، نام شناخته شده ای از رستوران های زنجیره ای در سراسر دنیا می باشد. لوگو مک دونالد به عنوان نمادی از تجارت بین المللی توسعه یافته و یا حتی به گونه ای بخشی از فرهنگ آمریکایی به شمار می آید. کمان های طلایی معروف لوگو مک دونالد نمایش دهنده ی سبک و هویت قوی آن می باشد. این لوگو توسط جیم شیندلر در سال 1350 طراحی شده است و ایده ی اصلی آن دو کمان طلایی رنگ می باشد که به گونه ای کنار هم قرار می گیرند تا به شکل حرف ام که حرف اول نام برند آنها می باشد به نظر برسد.

لوگو مک دونالد McDonald's - دنیای گرافیک