بروشور چیست ؟

بروشور به معنای جزوه و دفترچه است و به محصولی گفته می شود که توضیحات جامع و کاملی در مورد یک موضوع یا فرایند ارایه نماید که این توضیحات معمولا با مجموعه ای از تصاویر همراه می باشد.

بروشور غالبا دارای جلد (رو و پشت) و فاقد فضای قابل توجه در عطف است و به صورت گوناگون صحافی و ارایه می شود.

ویژگی منحصر به فرد بروشور ( که در کمتر محصول گرافیکی دیگری به چشم می آید) قابلیت تغییر ابعاد در هنگام ارایه و استفاده است. بدین معنی که در هنگام ارایه یک بروشور، این امکان وجود دارد که ابعاد آن 20 *10 سانتی متر باشد ولی در هنگام استفاده از آن، ممکن است ابعاد این محصول به 20 * 60 سانتی متر افزایش یابد. این ویژگی به طراح اجازه می دهد حجم بسیار زیادی از اطلاعات بصری را بدون ایجاد آشفتگی و ازدحام در محصول استقاده نموده و به مخاطب ارایه نماید (ویژگی ای که، به عنوان مثال در پوستر امکان پذیر نیست) از سوی دیگر بروشور معمولا توسط عامل توزیع به مخاطب ارایه می شود و غالبا در کنار رقیب قرار ندارد (به استثنای نمایشگاه های تخصصی و عمومی، کمتر اتفاق می افتد شما به طور همزمان دو یا چند بروشور از موضوعات گوناگون را در یک لحظه دریافت کنید) همراه بردن بروشور توسط مخاطب (ولو برای مدتی کوتاه) این اجازه را به آن می دهد تا زمان بیشتری نسبت به دیگر انواع گرافیک جهت انتقال پیام در اختیار داشته باشد.

از آنجا که بروشور در حکم یک نقشه راهنما در ارتباط با موضوع مورد توضیح است، دقت مخاطب نسبت به مطالب منعکس شده در آن نیز بیشتر خواهد بود. در عین حال با توجه به کم حوصلگی مخاطبان عصر رایانه و توقع انتقال سریع مطلب، بروشور بیشتر برای کالاهای مصرفی و موضوعات خدمات ضروری می تواند پاسخگو باشد. قطع متداول بروشور (حداقل در ایران) به طور معمول حدود A4 و یا A5 است. در توجیه کاربرد بیشتر این قطع، باید به دور ریز کمتر کاغذ (مقوا) مصرفی اشاره کرد. در غیر این صورت بسته به موضوع و مخاطب، حجم عناصر بصری (میزان تصاویر و نوشتار) ابعاد و انداره ی آن، قابل تعیین و تعریف است.

بروشور عمدتا به یکی از اشکال زیر طراحی و ارایه می شود:

الف – بروشور لتی (به هر برگ بروشور که به برگ دیگر اتصال دارد، یک لت گفته می شود)

ب- بروشورهای فرمی

پ- بروشورهای اسلیپ کیس

الف – بروشورهای لتی

بروشورهای لتی، بروشورهایی هستند که صفحات آن برروی هم تا می خورند و در نهایت بروشور به صورت مجموعه ای از صفحات تا شده (روی جلد، پشت جلد و صفحات داخل) در اختیار مخاطب قرار می گیرد. ویژگی اصلی این بروشورها این است که نیاز به دوخت صفحات به یکدیگر ندارند و صحافی آنها با خطوط تاخور انجام می پذیرد. نحوه ی تا خوردن صفحات بر روی هم ممکن است به صورت رو و پشت باشد که در این صورت بروشور، آکاردئونی گفته می شود. حالت دوم تا خوردن به این صورت است که یک صفحه بر روی صفحه کنار خود تا شده، سپس دو صفحه کناری تا می شوند و این حرکت در همان جهت تا خور اول ادامه پیدا می کند. این بروشور های لتی را می توان دربی یا تو دلی نیز گفت. در حالت آکاردئونی پهنای لت ها معمولا هم اندازه تعیین می شوند ولی در حالت تودلی معمولا لت هایی که بر روی لت دیگری تا می شوند در پهنا کمی کوچکتر تعریف می شوند، این امر به دلیل جلوگیری از قوس برداشتن و به اصطلاح شکم کردن بروشور به هنگام تا خوردن و بسته شدن است.

علاوه بر دو حالت ذکر شده در نحوه ی چیدمان صفحات بروشورهای لتی، شیوه های ابتکاری دیگری نیز قابل ارایه هستند که ممکن است تلفیقی از یکدیگر باشند. (از جمله مواردی که تعیین کنده ی انتخاب حالت لتی یا فرمی است تعداد صفحات و محل ارایه بروشور است، بروشورهایی را که دارای تعداد صفحات کمی هستند و معمولا در نمایشگاه ها ارایه می شوند، به حالت لتی طراحی و عرضه می کنند)

انواع لت های بروشور brochure  - دنیای گرافیک

ب – بروشورهای فرمی و تفاوت آن با بروشورهای لتی

در بروشورهای فرمی، حالت چیدمان صفحات مانند نشریه یا کتاب است. به عبارت دیگر تفاوت عمده بروشورهای فرمی و بروشورهای لتی در این است که در بروشورهای فرمی صفحات در قسمت عطف به یکدیگر متصل اند و دیدن تمام صفحات در کنار یکدیگر امکان پذیر نیست، در حالی که در بروشورهای لتی شما غالبا امکان دیدن نیمی از صفحات بروشور را در یک دید خواهید داشت. بروشورهای فرمی در بیشتر موارد ته دوخت می شوند و این دوخت معمولا با مفتول های فلزی (مگنه) انجام می گیرد. بروشورها معمولا دارای جلد است و به ویژه در حالت لتی باید روی جلد و پشت جلد آن جدای از نحوه تا خوردن، توسط ایجاد فضای لازم قابل تشخیص باشند.

پ – بروشورهای اسلیپ کیس

بروشورهای اسلیپ کیس بروشورهایی هستند که جلد آنها به صورت یک فولدر یا پوشه ساخته می شوند و صفحات داخل آن به طور مجزا و جدا از یکدیگر تهیه می شوند، سپس این صفحات در داخل جلد یا همان فولدر قرار می گیرند.

غالبا جنس جلد در بروشورهای اسلیپ کیس نسبت به صفحات داخل ضخامت بیشتری دارد، همچنین به دلیل عدم اتصال صفحات متن و جلد، در صورتی که نیاز به جایگزین کردن متن جدید باشد، این امر به راحتی امکان پذیر خواهد بود.

انتخاب قطع و تعداد صفحات بروشور همچون تمامی گونه های گرافیک بر اساس حجم مطالب نوشتاری و تصویری و نیز مخاطب مشخص می شود. اندازه و نوع قلم نیز متناسب با موضوع و مخاطب تعیین می شود

بروشور این امکان را به سفارش دهنده می دهد که موضوع خود را به دو یا چند زبان ارایه کند، در حالی که به دلیل تعدد صفحات و فضای قابل توجه، و در دید نبودن تمامی حجم مطالب تصویری و نوشتاری، محصول شلوغ و آزار دهنده نیز نمی شود.

تفاوت بروشور باکاتالوگ

کاتالوگ محصولی است که از بسیاری جهات دارای تشابه های قابل توجه با بروشور است. ولی عمده تفاوت آن با بروشور، نه در جنسیت، تعداد صفحات و یا نحوه ی ارایه آن، بلکه در چگونگی معرفی موضوع است. کاتالوگ موضوع را به صورت فهرست وار معرفی می کند. به عبارت دیگر، تنها فهرستی معمولا مختصر از موضوع را ارایه می کند، در حالی که همانگونه که پیشتر اشاره شد، بروشور به طور مفصل و دقیق به معرفی موضوع می پردازد. این تفاوت کلیدی می تواند تعیین کننده ی تفاوت کاربرد کاتالوگ نیز باشد.

ارایه یک مثال می تواند تفاوت کاربرد بروشور و کاتالوگ را بیشتر مشخص کند. تصور کنید برای خرید تلویزیون به یک فروشگاه لوازم الکترونیک مراجعه کرده اید، فروشنده در ابتدا کاتالوگی در اختیار شما قرار می دهد که مجموعه ای از مدل های گوناگون تلویزیون های تولیدی به صورت فهرست وار و معمولا به همراه تصویر هر نمونه و مشخصات اولیه از هر مدل (شامل رنگ، ابعاد، وزن، تعداد سیستم های تصویری، قیمت و…) ارایه شده اند.

پس از آنکه شما مدل مورد نظر را انتخاب و آن را خریداری کردید و در مرحله بعدی، این بوشور محصول است که با ارایه ی اطلاعات کامل و دقیق محصولی که خریداری کرده اید شما را در چگونگی استفاده، نگهداری، تعمیر، ضمانت های لازم و… در یک کلام هر آنچه در ارتباط با آن کالا لازم دارید یاری می کند.

با توجه به این مثال، می توان نتیجه گرفت که جنسیت کاغذ و مقوا در کاتالوگ با توجه به دفعات بیشتر استفاده از آن نسب به بروشور باید دوام و در نتیجه گراماژ بیشتری داشته باشد.

همچنین کاتالوگ منطقا و در بیشتر موارد حجم کمتری از لحاظ تعداد صفحات خواهد داشت و امکان معرفی تعداد محصولات یا خدمات و… در آن محدوده ی گسترده تری را به نسبت بروشور در بر می گیرد.

گذشته از این موارد، کاتالوگ در دیگر نکات مشابهت فراوانی را با بروشور دارا خواهد بود. اصول و چگونگی چیدمان عناصر بصری، اندازه قلم ها، ابعاد و… در کاتالوگ نیز تا حدود زیادی مانند صفحه آرایی بروشور است، اگر چه باید توجه داشت کاتالوگ در غالب موارد دارای حجم تصاویر افزونتر نسبت به نوشتار موجود در آن است.

کاتالوگ اگر چه از لحاظ ابعاد نیز مشابهت هایی با بروشور دارد ولی استفاده از قطع A4 بیشتر مرسوم است. اندازه ی تصاویر نیز مانند بروشور تابع عوامل سه گانه ای است که در بخش بروشور اشاره شد.

با این تفاوت که معمولا و با توجه به اهمیت جذاب بودن عکس در کاتالوگ، عکس های مورد استفاده در کاتالوگ رنگی و دارای  کیفیت خواهند بود در حالی که در بروشور تصاویر ممکن است به صورت تک رنگ و حتی رسامی ارایه شوند.(کاتالوگ بیشتر برای موارد اقتصادی تولید می شود و با تصویر مخاطب را جلب می کند ولی بروشور اغلب این وظیفه را به نوشتار محول می کند) .

نکته دیگر آنکه به دلیل مسایل اقتصادی و صرفه جویی در هزینه ها در سال های اخیر(به ویژه در ایران)، ارایه کاتالوگ هایی با ویژگی های بروشور و بالعکس بسیار متداول شده است.